lauantai 29. lokakuuta 2011

Tyylipoliisi - Stilpolizei

Varoituksena heti alkuun, et tää postaus on täysin "superficial crap and nonsense" ja käsittelee siis vaatteita eli kaikki kaksilahkeiset lukijat voi ehkä skipata tän. Ihmisiähän ei pitäisi koskaan mennä arvostelemaan ulkonäön perusteella enkä mä niin nyt ole mennyt tekemäänkään, mut myönnän olevani sen verran materialistinen ihminen, että en ole voinut olla kiinnittämättä huomiota paikallisten pukeutumistyyliin. Tai no, jotkut asiat ovat niin silmiinpistäviä, ettei siinä tarvitse kovin kummoinen kyylä olla, että huomaa. Ja täytyy nyt samaan hengen vetoon ilon pilaten todeta, että suht samalla tavalla täällä pukeudutaan kuin Suomessakin, mut on täällä jotain omia "hittejäkin".

Mun ensivaikutelma saksalaisten opiskelijoiden pukeutumisesta ei varsinaisesti ollut mitenkään mairitteleva. Saattoi ehkä johtua siitä, että olin syömässä Mensassa luonnontieteiden kampuksella ja luonnontieteilijät eivät nyt välttämättä ole niitä, jotka juoksevat kuumimpien trendien perässä. Tuolloin keskiverron Outi Opiskelijan perusvaatetus oli leveälahkeiset farkut ja huppari ja selästä löytyi mitä suuremmalla todennäköisyydellä reppu. Mä jäin miettimään näitä leveälahkeisia farkkuja, koska ne näyttävät olevan täällä paljon suositumpia kuin Suomessa tällä hetkellä (tai ainakin silloin kun mä siellä viimeksi olin). Mun leveälahkeisimmat farkut on melko pillit näiden farkkuihin verrattuna. Muutenkin tuolloin jäi sellainen maku suuhun, että suomalaiset nuoret panostavat ehkä vähän enemmän pukeutumiseen, mikä oli ainakin mun mielestä melko yllättävää. Oon pitäny meitä enemmän tai vähemmän takapajuisina perässähiihtäjinä mitä muotiin tulee.

Myöhemmin muilla kampuksilla ja ruokaloissa pyörineenä sain myös huomata sen, että yhtä hyvin kuin meidän omassa yliopistossa, pystyy täälläkin arvailemaan ulkonäön perusteella mitä ainetta tai missä tiedekunnassa joku opiskelee. Älkääkä väittäkö, ettettekö olisi tätä ajatusta joskus aivoissanne pyöritelleet! Oikkarit ja kauppatieteilijät kulkee kauluspaidoissa ja merkkivaatteissa, taitelijat on boheemeja rastapäitä jne. noin karrikoiden sanottuna. Täällä oikkareiden tyyli näytti olevan aivan sama kuin Suomessa: tytöiltä löytyy trenssit ja Burberryn huivit ja pojilla taas on kauluspaidat slipovereiden alla.

Mutta kuten olen jo aiemmin maininnut, Münster on tunnettu siitä, että täällä sataa paljon. Ihan käytännön syistä johtuen sadevaatteet ovatkin aika kovaa huutoa täällä. Itsekin olen tässä miettinyt josko pitäisi lähteä kauppaan ostamaan sadehousut, kun vedenpitävä takki multa jo löytyy. Sateisina päivinä pukeutuminen kyllä noudattaa 95%:sti kaavaa: sade + pyöräily = sadevaatteet, koska sateenvarjon kanssa on suhteellisen hankala ajaa pyörällä, kun joutuu aina pysähtymään valoihin (kokeiltu on).

Mun täytyy omistaa oma kappaleensa Jack Wolfskinille, koska jos mun pitäisi sanoa yksi asia, joka määrittää münsteriläisten pukeutumisen, se olisi Jack Wolfskin. Joka toisella vastaantulijalla on Jack Wolfskinin takki, hattu tai reppu ja täälläkin on oma Jack Wolfskin Store. Osasyy tähän Jack Wolfskinin suosioon on varmaan juurikin tuo sää, koska Jack Wolfskin on enemmän ulkoiluvaatemerkki.

Kerkesin tuossa yksi viikonloppu jo käydä heittämässä päiväreissun Düsseldorfissa ERASMUS-kavereiden kanssa, kun semesterticketillä pääsee ajelemaan ilmaiseksi julkisilla Nordrhein-Westfalenin osavaltion alueella. Täältä vie siis paikallisjuna Düsseliin about 1,5 tunnissa. Tuollaisessa suuremmassa kaupungissa näki heti paljon enemmän persoonallisesti pukeutuvia ihmisiä ja mä en voinut olla ihailematta miten tyylikkään näköistä porukkaa siellä oli! Samalla huomasi kyllä sen, et varakkaampaa porukkaakin löytyy enemmän, sillä todella monelta löytyi jälleen Burberryn huivit ja Louis Vuittonin laukut. Ray-Banit on kanssa aika kova sana Saksassa ja mietinkin jo yhdessä vaiheessa, että tietävätköhän nämä muita aurinkolasimerkkejä. Sen verran reiska-voittoista oli nimittäin aurinkolasien puolella.

Muuten on aika vaikea mennä sanomaan kuinka erilainen syysmuoti täällä jyllää kuin Suomessa. Ainakin toppaliivi kuuluu syksyyn, kun jokaisessa vaatekaupassa niitä myydään. Ja Uggit on myös ilmestynyt jo katukuvaan. Baariin laittautumisesta mun on pakko avautua vielä, koska musta tuntuu, että täällä siihen ei panosteta niinkään paljoa kuin Suomessa. Mä oon tottunut siihen et baariin voi laittaa vähän paremmat vaatteet ja ehkä normaalipukeutumisesta poikkeavat kengät, mut täällä näköjään sinne voidaan mennä niissä samoissa farkuissa ja t-paidoissa, mitä muutenkin pidetään päällä. Tää pukeutumiskoodi Saksassa on siis kovin kahtia jakautunut!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti