keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Tää biisi jää soimaan mun päähän - Ich habe einen Ohrwurm

Mun on nyt pakko jakaa teidän kanssa tämä saksalaisten mahtava musiikkimaku! Facebookissa ihmettelinkin jo kerran, kun kämppiksen huoneesta kuului Karjalan kunnailla. Kävin siinä samalla tsekkaamassa mitä kaikkea hänellä oli koneella ja löytyihän sieltä vaikka mitä kotimaista! Mä piti kysyä, että mistä ihmeestä te oikein tiedätte tällaisia bändejä kuin Korpiklaani tai Turisas, kun en itsekään tiennyt tätä ennen yhtään niiden biisiä, olemassaolon kylläkin. Mut näihin bändeihin kuulemma törmää aina festareilla Saksassa ja siellä on ihan hullu meininki!

Tietenkin Saksassa tunnetaan Nightwish, HIM, The Rasmus ja Sunrise Avenue. Myös Disco Ensembleen ja Poets of The Falliin olen törmännyt täällä. Äärimmäisen hauskaa on ollut kuitenkin huomata, että kaikki metalli, missä (Allua lainatakseni) soitetaan haitaria ja viulua iskee näköjään saksalaisiin. Mä en oo mikään asiantuntija mut folk/viking/battle/sankari-metalliksi tai vastaavaksi mä tätä kutsuisin. Hauskaa, että esimerkiksi Korpiklaani ja Turisas laulaa myös suomeksi ja nää tykkää siitä musasta!

Keskusteluni erään saksalaisen jätkän kanssa Suomen musiikkiviennistä:

J: Tuleeko Elekaleiset Suomesta?
H: ... Aa, Eläkeläiset? Joo, tulee! Tykkäätkö sä niistä?
J: Joo, Eläkeläiset on hyvä! Ja eiks Nightwish tule kanssa?
H: Joo, tulee. Ja HIM ja The Rasmus ja...
J: Joo, Nightwish on tosi hyvä. Ainakin silloin kun ...Tarja(?) lauloi.
H: Joo, Tarja Turunen
J: Mä en oikein tykkää siitä uudesta laulajasta, enkä oo kuunnellu sitä uudempaa.
H: Joo, ei suomalaisetkaan oikein tykkää siitä. Nykyään Tarja laulaa kai oopperaa ja joululauluja. Mut mitäs muita bändejä Suomesta tulikaan... Tunnetko sä Children of Bodomin?
J: Totta kai! Se on mun lempibändi!

RIGHT! Että silleen.









Ja Eläkeläiset, voi läppä! :D Hieno suomikuva kyllä kasvaa näiden bändien kautta! Eläkeläiset ja jo aikaisemmin mainitsemani Loituma tunnettiin muuten myös Tsekeissä. Eläkeläisillä ois kiertue Saksassa ensi keväänä. Pitääköhän ihan vitsillä lähteä katsomaan millaista se meininki oikeasti on.

1 kommentti:

  1. Ehkä meidän pitäs mennä kattoon noita eläkeläisiä niillä oli ainakin keikka tossa Frankfurtissa.

    VastaaPoista