sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Kevään kurssitarjontaa - Die Kursauswahl dieses Frühlings

 Uusi semesteri on siis hyvää vauhtia käynnissä ja opiskelen melkein yhtä laiskasti kuin viime semesterilläkin. Mun pitäisi oikeasti istua tuonne kirjastoon lukemaan jo nyt eikä vasta sitten kaksi viikkoa ennen kokeita. Tänä keväänä/kesänä kuitenkin yritän tehdä pari oikiksen kurssiakin saksaksi, vaikka vähän pelottaa, että kuinka paljon työtä ja vaivaa niiden opettelu vaatii. Tältä näyttäis mun kevään kurssivalikoima:

Fachsprache Jura: Lesen (kielikurssi, lukeminen)
Fachsprache Jura: Schreiben (kielikurssi, kirjoittaminen)
Vorbereitung auf das Schreiben von Klausuren (kokeiden kirjoittamiseen valmentava kurssi)
Common Law of Tort
British Constitutional Law
International Human Rights (jos saan paikan, oon varasijalla 4.! mä haluun!!)
Europarecht I
EU-Grundrechte

Jos nuo kurssit saisi kunnialla läpi, niin tilille putoaisi 26 noppaa. Tosin ihan siitä en vielä uskalla haaveillakaan, mä tyydyn 22:kin, niin saan ne 50 noppaa, jotka tarvitsen tälle vuotta. Mut katellaan miten tämä lähtee kulkemaan!

Saksan oikiksessa kurssiarvosanat määräytyvät seuraavan 18-pisteisen asteikon mukaan:

18-16     Sehr gut (erittäin hyvä)
15-13     Gut (hyvä)
12-10     Vollbefriedigend ("täysin tyydyttävä")
9-7        Befriedigend (tyydyttävä)
6-4        Ausreichend (riittävä)
3-1        Mangelhaft (puutteellinen)
0           Ungenügend (riittämätön)

Viimeiset arvosanat "mangelhaft" ja "ungenügend" ovat hylättyjä, joten jomman kumman saadessaan joutuu uusimaan kokeen. Kielikurssin opettajan sanoin hyvin harvat saavat erittäin hyvä tai hyvän arvosanan, joten täysin tyydyttävääkin pidetään erinomaisena arvosanana Saksan oikiksessa. Kuulemma siitä paremman arvosanan saaneilla on edellytyksi tulla "huippujuristeiksi" ja melkeinpä valita työpaikkansa. Mä en käsitä miksi tuon asteikon pitää olla niin monimutkainen ja miksi 3-0 ei voi vaan yksinkertaisesti olla hylätty. Ehkä tää on nyt sitä saksalaista byrokratiaa?

Mä uskaltauduin eilen viimein käymään koulun koneella katsomassa viime syksyn kurssien tuloksia, kun ensin about puolen tunnin tuskastelun jälkeen muistin oikean salasanani. On näköjään ollut ihan rentouttava loma ja oon onnistunu siirtämään ajatukset pois opiskelusta, kun tällaiset epäolennaiset asiat kuin salasanat oli päässy unohtumaan. No anyway, pääsin ainakin ne kurssit, mistä oli tullu arvosanat, läpi ja ihan hyvällä menestyksellä. Tosin oon kuullu, että toi proffa, jonka kursseja ne oli, on suht rento ja "opiskelijaystävällinen".

Gut, gut! Hyvä tästä tulee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti