sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Kuinka kaikki alkoi - Wie alles begonnen hat

Ajattelin muiden mukana ikuistaa mun vaihtarivuoden näin blogiin, niin pääsen kertomaan kaikille kuulumiset kätevästi yhdellä kertaa. Voi olla että mun honeymoon tän blogin kanssa kestää tasan pari viikkoa, et varoitan jo etukäteen mahdollisesta aikaansaamattomuudestani. Tässähän on jo pikku lähtötärinät päällä, mut miksi mun piti päästä sit just Saksaan?

Mä oon ollu pieni saksafani koko ikäni tai ainakin siitä asti, kun tajusin että tällainenkin maa on olemassa. Tämä tapahtui ehkä joskus ala-asteen kolmannella Marienhofia katsellessa, se kun nyt sattui tulemaan telkkarista joka päivä sopivasti koulun jälkeen. Meidän 30 oppilaan kyläkoulussa ei vaan paljon ylimääräisiä kieliä opiskeltu, joten pääsin saksan kimppuun vasta yläasteella ja sillä tiellä olen sitten edelleen. Lukion jälkeen hain jopa yliopistoon lukemaan saksaa, mutta jostain mielenhäiriöstä johtuen löysin itseni kuitenkin syksyllä Rollosta. Onneksi..:)

Mä sanoisin mielelläni harrastavani kieliä, koska mun suhtautuminen niiden opiskeluun on enemmän kuin "tykkäämistä", mut täytynee antaa kredittiä myös mun kieltenopettajille, koska tunnen olevani etuoikeutettu, kun olen aina saanut olla niin hyvässä opetuksessa. Mä yritänkin pärjätä koko ensi vuoden enimmäkseen saksan kielellä ja olla pahasti sortumatta siihen kaikkien rakastamaan vaihtarienglantiin. Vois ollakin vaan palvelus sekä mun saksan- että englanninkielentaidolle.

Oon tässä hyvää vauhtia hommaamassa melkoista kiirettä itselleni, kun huomenna lähtis lento aikaiseen aamusta, mut sitä ennen tässä pitäis vielä pakata ja hoitaa about 6000 muuta pikkuasiaa. Tässä ohessa voisin antaa VR:lle erityiskiitokset eilisestä, kun ajoin asioikseni Kuopioon ostamaan reilikorttia ihan vaan saadakseni kuulla etteivät he osaa sitä uudella järjestelmällään tulostaa... Tällä hetkellä näyttäis vielä siltä, et rahat lähti kyllä tililtä mut lippu jäi saamatta, et saan aloittaa kohta sit tappelun asiakaspalvelun kanssa. Mun masterplanhan oli ostaa kolmen päivän reilikortti Saksaan, millä olisin voinut tän ekan viikon matkustella (mm. ensi viikonloppuna Berliiniin). Pääsenpähän hoitamaan tämän sit sujuvalla saksan kielellä Düsseldorfin asemalla.

Mä oon yrittäny päästä saksalaisten pään sisään lukemalla tätä Stockalta ostamaani opusta aina iltaisin. Tän kirjan päähenkilö on Suomessa asuva saksalaismies, joka ottaa tavoitteekseen suomalaistua vuoden sisällä. Ihan hauskaa luettavaa ja ymmärrän jopa melkein kaiken.


Ja jotta sullakin sois nyt päässä sama biisi ku mulla, niin pistetäänpä tähän loppuun vielä tuo kaiken pahan alku ja juuri, Marienhof.

Good times.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti