sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Laiska sunnuntai - Fauler Sonntag

Mulla oli taas peruslaiska sunnuntai, johon kuuluu perisaksalainen sunnuntaikävely ja tietokoneella istumista. Ja siivoamista. Meillä on siivousvuorot täällä kämpillä ja jotenkin mulla venyy aina se siivoaminen sinne viikon viimeiselle päivälle. Mutta ei se mitään, niin venyy muillakin. Oon pistäny merkille. Päätin tällä kertaa ottaa kameran mukaan mun kävelyreissulle, harmi vaan, ettei aurinko paistanut. Olisi päässyt enemmän edukseen nämä Münsterin kivat huudit. Mutta tässä siis mun sunnuntaikävely kuvina, olkaa hyvä!

 



Ydinvoimaa? - Ei kiitos.

Kaikki puut kukkii jo!

Ihana metsä Aaseen rannalla, josta mun on jo miljoona kertaa pitänyt ottaa kuva

Ei ole ihan yhtä paljon lukkoja Münsterin lukkosillalla kuin Kölnissä


Anteeksi kuinka?!


Ei hassumpi koulurakennus

Pöntöt numero 5 ja 6


Joulukukat











Täällä Münsterissä, joka varsin konservatiivisena kaupunkina tunnetaan, on monen talon oven viereen tai ylle kirjoitettu liidulla vuosilukuja ja kirjaimia tyyliin 20+C+M+B+12. Niitä nyt pidemmän aikaa katselleena päätin ottaa kunnolla selville mitä tuo koodikieli oikein tarkoittaa. Tähän löytyi kaksi teoriaa, mutta molemmat johtavat loppiaiseen, jolloin muistetaan itämaan tietäjiä. Katolisen perinteen mukaan loppiaisena käydään kiertelemässä ovelta ovelle laulaen joululauluja ja rahaa kerjäten. Nykyään varat menevät kuulemma kehitysapuun. Vierailtujen talojen ovien yläpuolelle kirjoitetaan liidulla tuo kirjain-numero-rimpsu, jolla alkujaan on tarkoitettu tietäjien nimiä Caspar, Melchior ja Balthasar. Nykyisemmin selityksenä käytetään useammin latinankielistä lausetta Christus mansionem benedicat, Kristus tämän asunnon siunatkoon. Siinäpä päivän tietoisku!

Vitsi, huomenna tulisi itse liittokansleri Angela Merkel vierailemaan Münsterissä, mutta joudun nyt varmaan skippaamaan tämän tapaamisen, koska kielikurssi on iloisesti yhtä aikaa. Ehkä ensi kerralla sit Angela!

2 kommenttia:

  1. Tuo on tosiaan yleinen katolinen tapa tuo 20*C*M*B+12. Loppiaisen messussa pappi siunaa kalkit tai teipit, johon tuo on valmiiksi kirjoitettu. Loppiainen onkin perinteistä kodinsiunausaikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä arvasin, et sä tiedät jotain lisää tästä ;)

      Poista